Wachttijden sociaal domein

09 april 2024
Inwonersnieuws

We willen dat onze inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven. Daarom bieden we hulp via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Op dit moment zijn er wachttijden bij het aanvragen van de Wmo, jeugdzorg en huishoudelijke hulp.

Wachttijden

Op dit moment staan de volgende wachttijden voordat uw melding opgepakt kan worden

  • Wmo-oud: +/- 2 maanden
    • Dit zijn aanvragen voor wonen, rollen of vervoer.
  • Wmo-nieuw: +/- 1,5 maand
    • U vraagt dan ondersteuning voor begeleiding, dagbesteding, werk of beschermd wonen.
  • Jeugd-aanvraag: +/- 4 maanden
  • Huishoudelijke hulp: +/- 2 maanden

Waarom zijn er wachttijden?

Mensen worden steeds ouder en blijven langer thuis wonen. Hierdoor is er meer zorg nodig. Dit zorgt ervoor dat er veel aanvragen voor Wmo binnenkomen. Vooral de vraag naar huishoudelijke hulp is groot. Daarnaast hebben de zorgaanbieders te maken met personeelstekorten. Dit is een lokaal, maar ook een landelijk probleem. We doen er met de aanbieders alles aan om ondersteuning voor iedere inwoner die dat nodig heeft, mogelijk te maken.

Wat kunt u zelf doen?

Hebt u ondersteuning nodig op het gebied van zorg? Kijk eerst in uw eigen omgeving, zoals gezin, familie of vrienden of zij u (tijdelijk) kunnen helpen. Lukt dit niet? Of heeft u meer hulp nodig? Dan kunt u misschien gebruik maken van particuliere hulp of hulp van een organisatie. Voor betaalde huishoudelijke hulp kunt u terecht bij bijvoorbeeld:

Wilt u toch een aanvraag voor de Wmo doen?

Komt u er echt niet uit? Maak dan een Wmo-melding. Wij kijken samen met u naar uw vraag en welke hulp wij u kunnen bieden. U kunt een aanvraag doen via het gebiedsteam. Dit kan telefonisch via (0316) 595 111, optie 1 (maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur) of via het contactformulierexterne-link-icoon.

Afhandeling melding

  • Direct na de online melding sturen we u een ontvangstbevestiging. U weet nu zeker dat de aanvraag binnen is gekomen.
  • Ook krijgt u een bevestiging per brief.
  • Lukt het niet om de melding digitaal te doen? Dan kunt u ons altijd bellen. Samen vullen we de melding voor u in. Als u een klantmanager hebt, kunt u ook met hem/haar contact opnemen.
  • Wij bekijken uw melding en nemen binnen 12 tot 24 weken contact op met u om een afspraak te maken voor een gesprek.
  • U krijgt vervolgens na 1 á 2 weken te horen of uw aanvraag wordt goedgekeurd of niet.