Ongewenst gedrag van verhuurders melden
Verhuurders en bemiddelaars moeten zich netjes gedragen en goed verhuren. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden. Bijvoorbeeld wanneer u vindt dat de verhuurder oneerlijke kosten rekent, discrimineert of u bedreigt. Het maakt daarbij niet uit of u een woning zoekt of al (lang) huurt. Wilt of kunt u niet online een melding maken? Dan kunt u bij de balie van gemeente Zevenaar in de Turmac Cultuurfabriek een formulier invullen. U hoeft daarvoor geen afspraak te maken.
Goed om te weten
Wat kunt u melden?
U kunt een melding van ongewenst gedrag maken in bijvoorbeeld de volgende situaties:
De verhuurder (geen woningcorporatie):
- discrimineert u
- bedreigt u of maakt u bang
- vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
- vraagt te hoge huur (getoetst via de huurcommissie).
- maakt geen schriftelijk huurcontract
- geeft u geen goede informatie over:
- uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan);
- de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
- informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen;
- contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag;
- de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.
De verhuurbemiddelaar:
- vraagt bemiddelingskosten
Wat kunt u hier niet melden?
Huurt u van een woningcorporatie? Dan kunt u uw klacht melden bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.
Wat gebeurt er met mijn melding?
U krijgt per e-mail bericht van uw melding. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Het is niet altijd mogelijk u daarover te informeren. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.
Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente u helpen. Bijvoorbeeld door u te adviseren bij een plan van aanpak, te ondersteunen bij het opstellen van brieven of met een doorverwijzing naar de juiste (hulp)instantie.
Kosten
Geen.