Ongewenst gedrag van verhuurders melden

Verhuurders en bemiddelaars moeten zich netjes gedragen en goed verhuren. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden. Bijvoorbeeld wanneer u vindt dat de verhuurder oneerlijke kosten rekent, discrimineert of u bedreigt. Het maakt daarbij niet uit of u een woning zoekt of al (lang) huurt. Wilt of kunt u niet online een melding maken? Dan kunt u bij de balie van gemeente Zevenaar in de Turmac Cultuurfabriek een formulier invullen. U hoeft daarvoor geen afspraak te maken.

Goed om te weten

Wat kunt u melden?

U kunt een melding van ongewenst gedrag maken in bijvoorbeeld de volgende situaties:

De verhuurder (geen woningcorporatie):

  • discrimineert u
  • bedreigt u of maakt u bang
  • vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
  • vraagt te hoge huur (getoetst via de huurcommissie).
  • maakt geen schriftelijk huurcontract
  • geeft u geen goede informatie over:
    • uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan);
    • de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
    • informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen;
    • contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag;
    • de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.

De verhuurbemiddelaar:

  • vraagt bemiddelingskosten

Wat kunt u hier niet melden?

Huurt u van een woningcorporatie? Dan kunt u uw klacht melden bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.

Wat gebeurt er met mijn melding?

U krijgt per e-mail bericht van uw melding. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Het is niet altijd mogelijk u daarover te informeren. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.

Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente u helpen. Bijvoorbeeld door u te adviseren bij een plan van aanpak, te ondersteunen bij het opstellen van brieven of met een doorverwijzing naar de juiste (hulp)instantie.

Kosten

Geen.