Overzicht wensen/ideeën Nieuw Lobith

In 2025-2027 krijgt Lobith een flinke opknapbeurt. Om te komen tot een goed ontwerp hebben we gesproken met inwoners, ondernemers en verenigingen in Lobith. Dit is een overzicht van alle opmerkingen en wensen die inwoners tijdens de inloopbijeenkomsten op 26 maart, 23 april en 11 juli 2024 ingebracht hebben. Of later aan ons via mail/brief of telefonisch aan ons hebben laten weten. In dit overzicht geven we ook aan of de opmerking/wens is verwerkt in het ontwerp met daarbij een korte toelichting.

ThemaOpmerkingen/wensenVerwerkt in het ontwerpToelichting
Afwatering en rioleringDe riolering is aan vervanging toe in de Bloemenstraat. JaDe riolering wordt vervangen. 
Als het riool vervangen moet worden thv Gr. Ottoweg 26 moet de tuin dan overhoop gehaald worden? Zo ja, hoe zit dat met het herstel van de tuin?Niet van toepassing (nvt)Er zijn geen werkzaamheden nodig in de tuin. 
Een deel van de riolering ligt in de Huissensestraat 1 t/m 9 in de voortuin. Is dit bekend?JaDit is bekend, maar ligt op gemeentegrond. In overleg met deze bewoners maken we maatwerkafspraken. De nieuwe riolering komt in de rijbaan.
Is het mogelijk dat bewoners hun eigen riool ook kunnen vervangen van de perceelgrens tot aan het huis. Nvt Dit is een eigen keuze van de woningeigenaren. Echter maakt dit geen onderdeel uit van het project. 
Graag meer informatie over afkoppelen regenwater. Is hiervoor subsidie mogelijk?NvtTijdens het project bieden we inwoners aan om de regenpijp bij hun woning gratis door ons te laten afkoppelen. Meer informatie hierover volgt nog. 
Het riool in de Tuinstraat is vrij recentelijk vernieuwd. NvtHet riool is niet vernieuwd, maar er zijn reparaties uitgevoerd. 
Snelheid en verkeersveiligheidMargrietstraat: Woonerf van maken, 2 drempels en 5 km zone.NeeHet beleid van de gemeente voorziet niet in woonerven. 
Snelheidsbeperkingen aanbrengen in Gildestr. en Geerlingshofstr. Ook zorgen dat bij de oversteekplaats richting de Tragellijn niet te hard gereden kan worden. JaEr komen op elke kruisvlak verhoogde  plateaus. De kruising Gildestraat/Geerlingshofstraat voegen we toe aan het ontwerp. Hier komt ook een verhoogd verkeersplateau. 
Vrees voor geluidsoverlast wanneer de (klinker)drempel voor de deur ligt.Ja De verwachting is juist dat een klinkerverharding voor minder geluidsoverlast zorgt, mits er op gepaste snelheid gereden wordt. 
Hoe zit het met de verkeersveiligheid in de Anjerstraat, bij het speeltuintje, tijdens de werkzaamheden?NvtTijdens de werkzaamheden wordt het werkvak afgezet.

Graag snelheidsbeperkingen aanbrengen op de Transeedijk.  Destijds grond verkocht aan de gemeente om de verkeerssituatie veiliger te maken. Helaas is de gemeente in gebreke gebleven.

Plaats duidelijke 30km borden.

JaDit valt niet binnen het project. Echter is de gemeente wel voornemens om hier verkeersremmende maatregelen te maken. Informatie volgt nog. 
Graag drempels maken op de Batavenweg van de rotonde Tinselboer tot rotonde Tankstation ivm geluidsoverlast van het verkeerNeeDeze weg maakt geen onderdeel uit van het project. Dit is een gebiedsontsluitingsweg. Voor hulpdiensten en bussen zijn drempels onwenselijk in deze belangrijke route. Drempels verlagen niet de geluidsoverlast.
Te hoge snelheid in de straten is steeds een groot probleem. Alleen de verhogingen op iedere kruising is onvoldoende. Welke maatregelen kunnen er nog meer genomen worden?  JaWe maken inderdaad op elke kruising een verhoogd plateau. Daarnaast maken we op enkele locaties éénrichtingswegen, versmallingen door plantvakken/plantbakken etc.
Graag een drempel in de Fazantstr. Het voetpad in deze straat heeft een gevaarlijke oversteek bij het Jagerspad.  DeelsEr komt een verkeersplateau op de kruising Fazantstr./Drussensestr.
Kan er een verkeersdrempel komen bij de uitrit van de Sint Maartenhof?NeeHet betreft een uitrit. Op een uitrit kunnen we geen verkeersdrempel maken. Wel komen er op de Graaf Reinaldstraat kruisingsplateaus. 
Op de wandelpaden bij de Sportlaan/Boskuul wordt te hard gereden door scooters. Dit geldt ook voor het Jagerspad. Plaats hier beugels. JaOp deze locaties plaatsen we zogenaamde fietssluizen. 
Graag 2 rug vriendelijke drempels plaatsen in de Margrietstraat. NeeWe maken hier een éénrichtingsweg. Drempels geven overlast voor bewoners. 
Voetpad Wat ik belangrijk vind dat de wijk (Drususstraat) voor ouderen met hulpmiddelen goed toegankelijk is. De stoepen zijn nu slecht gelegd.JaAlle voetpaden worden opnieuw gelegd. We houden rekening met toegankelijkheid voor mensen met hulpmiddelen. 
Denk ook aan de brandgangen (met op/afrit) van de Bloemenstraat. DeelsDe op/afrit worden meegenomen in het project. De achterpaden zijn eigendom van Vryleve. We gaan wel in overleg met Vryleve over het onderhoud en eventuele vervangen van de achterpaden bij hun woningen. 
Het voetpad Officierenpad/Komstr. breed houden (7 tegels). JaHet voetpad houdt dezelfde breedte. 
Graag een verzonken stoep bij Drijverspad 15 ivm elektrische driewielfiets.JaWe maken een langere oploopband. 
Tegenover het voetpad Gr. Gerardstr. 3 komen groenstroken met ronde stenen. Dat is niet handig ivm onderhoud/onkruid. Nvt De gemeente zorgt voor goed onderhoud. 
Op de tekening staat een voetpad, maar wij willen graag nog steeds met de auto achter het huis kunnen komen, Mechteldstr. 8. JaWe zorgen voor een goede toegang voor de inritten naar de woningen in dit gedeelte van de straat.
Het trottoir Gr. Gerardstr. Tegenover 33 t/m 39 is er smal, dit geeft problemen met de uitritten.  Maak parkeervakken in dit deel.NeeEr is onvoldoende ruimte om hier parkeervakken te maken. 
Is er gedacht aan containeropstalplaatsen o.a.Gr. Reinaldstr.JaDeze zijn er voldoende in de Graaf Reinaldstraat, zie  https://www.zevenaar.nl/afval-aanbiedplaatsenexterne-link-icoon
Er is geen stoep getekend in de Gr. Reinaldstr. (tussen gr. Gerardstr./Gr. Ottoweg). Uitstappen is dan in het  groen. JaWe voegen een uitstapstrook toe. 
De stoep tussen Catharinastr. en Arnoudstr. kan beter achter de parkeerplaatsen langs op de Nieuwe Komstr. JaWe maken in het nieuwe ontwerp het voetpad achter de parkeerplaatsen. 
Er zijn meerdere opmerkingen gemaakt over een slecht voetpad door worteldruk, aanleg glasvezel etc. Ja Alle voetpaden worden opnieuw gelegd. 
GroenvoorzieningGraag de bloembakken in de Tolhuisstr. (huisnummer 12) laten staan.JaOp deze locatie blijven bloembakken staan. Als de bestaande nog in goede staat zijn komt hier nieuwe beplanting in. Zijn de bakken niet meer in goede staat, dan komen hier nieuwe bakken met nieuwe beplanting terug.  
Bloembakken in de Tolhuisstraat bij nr. 21 en 4 weghalen. Deze worden niet onderhouden. NeeZie reactie hierboven. 
Graag groenvoorziening in de toekomst goed onderhouden. JaWe zullen zorg dragen voor een goed onderhoud. 
De groenstrook tussen Geerlingshofstr. en de Batavenweg is destijds gerealiseerd als geluidsbuffer. Door bomen weg te halen, wordt dit nu weggenomen en zal er geluidshinder ontstaan. Ook is er dan inkijk in de woningen. Een wandelpad door de wadi lijkt niet veel toe te voegen. NvtIn overleg met de buurt wordt een nieuw plan gemaakt voor de groenstrook tussen de Geerlingshofstraat en de Batavenweg. 
7 bomen in de Geerlingshofstraat is wel heel erg veel. Graag beter verdelen.Ja Dit is een lange straat, we zorgen voor een goede verdeling van de bomen. 
Graag de (te) oude bomen vervangen voor nieuwe bomen in de Geerlingshofstraat.  Indien nodig Mochten bomen ziek zijn, dan worden deze vervangen. 
In de Dahliastraat geen groenstrook (hondenpoep) en bomen voor de deur (zonlicht). Niet meer parkeren voor de deur. DeelsWe zullen het parkeren zo goed mogelijk maken, afhankelijk van de ruimte in de straat. Welke bomen en beplanting hier komt, is nu nog niet bekend. 
Groenstrook/bloembakken plaatsen aan het begin en einde van de MargrietstraatstraatJaWe plaatsen groen aan het begin en aan het einde van de Margrietstraat. 
De groenstrook in de Dahliastraat grenst direct langs de oprit. Hoe wordt gewaarborgd dat je op beide kanten kunt in-/uitdraaien?JaWe maken de ruimte voldoende breed zodat er goed in- en uitgedraaid kan worden. 
Blij met de bomen die in de Margrietstraat komenJaFijn om te horen. 
Waarom krijg ik 3 bomen voor de deur? Onderhoud is nu slecht. En hoe hoog worden deze bomen?(Gr. Ottoweg 16)NvtWe willen meer groen toevoegen in Lobith vanwege het veranderende klimaat, hitte voorkomen en een mooiere uitstraling. In deze straat zien we kans om extra groen te plaatsen. 
Het grasveld bij het Vogelpad/Gr. Ottoweg ligt vol met hondenpoep. Graag anders inrichten.  NeeDit blijft een grasveld. Hondenbezitters zijn verplicht om hondenpoep op te ruimen. 
In de tekening staat een boom voor ons huis ingetekend. Is dit al zeker, of kan dit nog veranderen? Vorige boom nam veel licht weg. (Nieuwe Komstr. 35)NvtWe willen meer groen toevoegen in Lobith vanwege het veranderende klimaat, hitte voorkomen en een mooiere uitstraling. In deze straat zien we kans om extra groen te plaatsen. 
Graag de heg laten staan in de J. v. Kleefstr.NeeEr komt nieuwe, duurzame en goed te onderhouden beplanting.  
Boom verwijderen bij Daliastr. 4. De wortels komen in de riolering en de boom neemt veel zon weg. DeelsDe boom blijft staan. Bomen leveren schaduw en zijn belangrijk voor het tegengaan van hitte. We maken wel een nieuwe rioolaansluiting waardoor het probleem van de wortels opgelost wordt. 
Op de hoek van de Leliestr./Dahliastr. staan vaak vrachtwagentjes geparkeerd. Kan hier een groenstrook gemaakt worden?JaHier maken we een groenstrook en passen we de parkeerindeling aan. 
Veel overlast van de boom. Hoek Pioenstraat/Gr. Reinaldstr. NvtDeze boom blijft staan. 
Voorkeur om in de plantsoenen bomen met bloemen te plaatsen ipv struiken. (Anjerstr.)JaEr komt nieuwe, duurzame en goed te onderhouden beplanting. 
De grasveldjes in de Anjerstraat  omtoveren naar parkeerplaatsen of speelveld.NvtIn overleg met de bewoners van de Anjerstraat maken we plannen voor de inrichting van deze grasveldjes. 
Hoek Gr. Reinaldstr./Gr. Ottoweg zijn 2 bomen gepland. Nemen 2 parkeervakken in. Graag de 1e boom verplaatsen naar de stoep op de kruising. De 2e boom komt direct voor 36b, maar hier staat al een boom in de voortuin. Graag een geschiktere plek zoeken. JaWe houden in het definitieve ontwerp rekening met de locatie van de bomen. 
Een van de nieuwe bomen op de tekening staat precies tegenover een boom in de tuin van Gildestraat 14, ik stel voor die boom iets verder te plaatsen. JaBij de uitvoering zullen we hier als het kan rekening mee houden. 
Als er nieuwe bomen geplant worden dan is het wel zaak de juiste boomsoort te kiezen die geen opslag veroorzaakt, trottoirtegels oplichten of te veel hinder door bladverlies of bloesemJa Hier houden we rekening mee bij de keuze van bomen. 
Officierenpad: Grotendeels bestaande situatie behouden. Mochten er 2 nieuwe bomen worden geplant, dan graag een soort die in het voorjaar bloesem heeft. DeelsWe zien hier wel kans om een groenvak te plaatsen de ruimte is hier geschikt voor. 
Korenbloemstraat 6b heeft zonnepanelen, hier komt een boom. Dat is niet praktisch. Deels Indien mogelijk houden we rekening met de locatie van de bomen. 
Het parkidee voor de Transeedijk is erg leuk.NvtFijn om te horen. We hebben een subsidieaanvraag gedaan bij provincie Gelderland om dit park te kunnen maken. We hopen dat we snel positief antwoord krijgen.
Graag de 2 grote bomen terugsnoeien op de Kwekerstraat (nabij nr 50).NeeSnoeien neemt de overlast van blad en bloesem niet weg. Het gaat om beeldbepalende grote beuken, die wij niet innemen om schade te voorkomen. 
ParkerenGeen parkeerplaatsen vervangen voor groen in de Anjerstr.JaDe parkeervakken blijven behouden in het definitieve ontwerp. 
Bedrijfsauto’s weigeren om in de Anjerstraat te parkeren.Nee Dit is gedragskwestie die de gemeente niet kan oplossen met de straatinrichting. 
De hoek van de Dahliastr/Leliestr rond laten lopen ivm parkeeroverlast.JaGoede suggestie, dit gaan we zo maken. 
Margrietstraat: Beide kanten van de straat voorzien van parkeervakken.NeeDe Margrietstraat wordt dan te smal. Ook willen we in deze stenige straat extra planten en struiken toevoegen. 
De paardenmanege claimt een stuk openbare parkeerplaats waardoor de parkeerdruk hier toeneemt. JaDe omgeving van de manage/sportschool/Sportlaan wordt opnieuw ingericht in overleg met de buurt en verenigingen. 
Middenstraat nog maar aan 1 kant laten parkeren. Uitritten van woningen zitten aan de even kant. Dus parkeren aan de oneven kant.NeeWel passen we de inrichting aan zodat de uitritten goed begaanbaar zijn. 
In de Anjerstraat alleen nog aan de linkerzijde van de straat parkeren. JaDe parkeervakken in de Anjerstraat blijven behouden. 
De bestaande parkeergelegenheid behouden in de Geerlingshofstr.JaDe parkeervakken in deze straat blijven behouden. 
Graag meer parkeerplaatsen in de Dahliastraat.NeeHet bestaande haaksparkeren blijft. De straat is te smal voor extra parkeervakken. Ook willen we hier extra groen toevoegen. 
Graag gemarkeerde parkeervakken maken in de Margrietstraat.JaWe maken hier een éénrichtingsweg en parkeervakken. 
Extra parkeerplaatsen t.h.v. Gr. Ottoweg 16. Stoep wordt nu kapot gereden.DeelsEr komt geen extra parkeerplaats. De stoep wordt wel opnieuw gestraat. 
Graag een stuk groen weghalen en vervangen voor parkeerplaatsen, zodat de straat breder wordt in de Jan van Kleefstraat.NeeStraat is voldoende breed. Deze straat nog breder maken nodigt uit om sneller rijden. 
Graag meer parkeervakken maken aan de Koningshof. Auto’s staan nu vaak op de stoep geparkeerd. NeeEr is niet voldoende ruimte om meer parkeervakken te maken.
Graag meer parkeervakken maken in de Korenbloemstraat. NeeAan een kant is er veelal parkeren op eigen terrein mogelijk. Er is verder al veel parkeermogelijkheid langs de hele straat. 
Grasveld Vogelpad/Gr. Ottoweg vervangen voor parkeerplekken.NeeEr is voldoende parkeergelegenheid in de omgeving én we willen het groen behouden. 
Graag goed kijken naar parkeerplekken van omliggende straten. Wil geen parkerende buren voor de deur.Deels We proberen het parkeren zo goed mogelijk te regelen. Maar dat parkeren niet voor de deur parkeren kunnen wij nooit garanderen. 
Kan er 1 rij stoeptegels verwijderd worden naast de parkeerplaats in de Jan van Kleefstraat voor het openen van het portier. De heg is groot geworden. JaWe planten nieuwe groen waardoor dit probleem opgelost is.  
Parkeerverbod tegenover Pioenstr. 2NeeEen parkeerverbod is hier niet nodig. 
Extra parkeerplaatsen bij de sportschool (zie tekening). Ja In overleg met de buurt maken we een plan voor deze omgeving met extra parkeerplaatsen. 
Er is over het algemeen weinig parkeerruimte in het dorp, maar een auto is nodig. Pak parkeervakken in met groen (hegjes). DeelsEr zijn veel opmerkingen gemaakt over parkeren. We bekijken deze zorgvuldig. Waar mogelijk houden we de huidige situatie aan. 
Behoud de bestaande parkeervakken in de Nieuwkomstraat to 20-22. Ook vanaf de Nieuwe Komstr. tot aan de Catharinastr. jaParkeren langs de weg blijft hier mogelijk . Ook de parkeerhavens op de Nieuwe Komstr./Catharinastr. blijven behouden. 
Groenstrook in de Korenbloemstr. 25-31 vervangen door parkeerhavens.NeeEr is voldoende parkeerruimte over de gehele lengte van de straat. 
Laadpaal behouden in de Gr. Reinaldstr.JaDeze laadpaal komt terug op dezelfde locatie. 
Parkeervakken Korenbloemstraat zijn niet realistisch ingetekend, veel opritten. JaWe houden rekening met de opritten van de woningen. 
Oprit schuin afsteken bij Korenbloemstr. 6 ivm groot transport.JaHier houden we rekening mee. 
Parkeerverbod langs de weg bij de Bakkerij in de Chrysantstr. Dit zorgt voor meer overzicht. NeeIn overleg met de bakkerij verbreden we de weg om beter uit te kunnen draaien.  
Parkeren komt aan de rechterkant, echter hebben deze woningen een eigen oprit. Mensen parkeren nu aan de linkerkant van de straat. Graag zo houden. Gr. Gerardstr. JaWe houden rekening met de aanwezige opritten. 
Woning Gr. Gerardstr. 27 ligt iets hoger, graag opletten dat de weg aansluit op de oprit. JaHier houden we rekening mee bij de uitvoering. 
Twee parkeervakken op de Anjerstraat zijn niet lang genoeg waardoor er deels op het voetpad geparkeerd wordt.JaDeze parkeervakken komen te vervallen en de bestaande parkeerplaatsen worden iets opgeschoven naar het huidige groenvak. Zo ontstaan er allemaal voldoende lange parkeervakken. Op de huidige te korte parkeervakken komt in het nieuwe ontwerp een groenvoorziening. Dit maakt uitrijden vanaf de garageboxen achter de Anjerstraat ook overzichtelijker. 
Graag een parkeerverbod bij de garageboxen achter de Anjerstraat. Hier wel enkele langsparkeervakken realiseren voor de bewoners. JaIn overleg met enkele betrokken bewoners is hier een plan voor gemaakt. 
Graag de mogelijkheid om te parkeren met een auto + paardentrailer bij de manage aan de Sportlaan realiseren. JaHier zijn afspraken over gemaakt met het bestuur van de manege. 
Behoud parkeerplaatsen tussen Gr. Reinaldstr. 11 en Gr. Gerardstr.JaDe parkeerstrook komt hier terug. 
Spelen

Geen speeltuin in de Anjerstraat.

Wel tussen de Anjerstraat en Chrysantstraat.

JaSamen met de bewoners van de Anjerstr. en Chrysantstr. maken we plannen voor de drie veldjes in deze straat.
Graag onderhoud speelplaats, Geerlingshof/Leliestr/Anjerstr.    NvtEr is geen speelplaats op deze locatie. 
Graag een voorziening houden voor kinderen op pleintje Gr. Gerardstr./Hertog Arnoudstr.JaDit speeltuintje blijft behouden. 
Een cross(fiets)baan op veld Kwekerstraat.Nader te bepalenEr volgt een apart project voor de inrichting van dit terrein. 
Graag een skatebaan bij de Boskuul. Nader te bepalenEr volgt een apart project voor de inrichting van dit terrein. 
WeginrichtingTrottoir van gebakken stenen houden in de Tolhuisstraat.JaWaar mogelijk maken we gebruik van bestaande materialen. 
Graag de inritblokken verlagen aan de Dahliastraat. Deze zijn te hoog.JaWe maken langere inritbanden. 
Straat verbreden door de groenstroken weg te halen in de  Geerlingshofstr. Er is veel overlast van bedrijfsbussen, daardoor is er geen overzicht. Ook rijden ze over de groenstroken. Nee

Deze straat is voldoende breed. 

Straat verbreden in de Margrietstraat. Zo wordt de straat toegankelijk voor hulpverleners. NeeEr is geen ruimte om deze straat breder te maken. 
Aanrijroute bevoorrading Plus, niet meer door de Middenstraat laten rijden. JaDe aanrijroute voor de bevoorrading van de supermarkt  is al via de Tuinstr. 
Eenrichtingsweg is niet nodig in de Margrietstraat.NeeDit maakt de straat veiliger en geeft de kans om groen toe te voegen. 
Kruising Gr.  Ottoweg Geerlingshofstr. aanpassen met hogere drempels, of deze verwijderen.DeelsDe huidige situatie blijft. Wel komt er een extra plateau tussen de Geerlingshofstr. en de Gildestr. Dit verlaagt de snelheid. 
De T-splitsing in de Anjerstraat/Pioenstraat hoeft niet aangepast te worden. Zoals de bocht nu is, is het prima.JaDe huidige bocht blijft bestaan in het ontwerp. Dit helpt om snelheid te beperken. 
De Nieuwe Komstraat versmallen. Deze weg is te breed, waardoor er te snel wordt gereden. JaWe maken de weg smaller en voegen extra groen toe. Ook komen er verhoogde plateaus op de kruisingen.  

De Tuinstraat is een hoofdroute voor vrachtverkeer naar de supermarkt. Rijweg niet versmallen.

Ook het voetpad niet smaller maken. In het ontwerp gaat de rijbaan/voetpad ten koste van groen. 

Ja

De rijweg blijft breed genoeg voor vrachtverkeer. 

Geen boom voor mijn woning Tuinstraat 4. Dit belemmert mijn uitzicht en er is geen ruimte voor. DeelsWe houden rekening met het soort boom voor de ruimte en uw uitzicht.  
Inrit verbreden Pioenstr. 2. NeeDit is technisch niet haalbaar door de straatkolk en drempel in de straat. 
Frederik Hendrikstraat 11, hou bij de inrichting rekening met de bereikbaarheid van het perceel. De carport is nu bereikbaar via het grasveld.NeeHet voetpad en het groenvak is verboden voor autoverkeer. 
Rijrichting in Gr. Gerardstr. Andersom (richting Huissenstraat)NeeWe houden de rijrichting aan zoals in het conceptontwerp. Op het ingevulde formulier is niet aangegeven wat het voordeel is van een andere rijrichting.
Geen paaltje op de hoek Tuinstr. Nieuwstad (is nu het geval). Hinderlijk met inrijden. JaDeze Amsterdammertjes worden verwijderd. 
Drempel tussen Gr. Reinaldstraat 5-11JaAansluiting Sint Maartenhof wordt voorzien van een drempel. 
De Margrietstr. blijft smal. Maak een eenrichtingsweg met schuine parkeervakken (meer ruimte en veiliger. Ja Deze straat wordt een eenrichtingsweg. Er komen geen schuine parkeervakken, daarvoor is er geen ruimte. 
Het is onoverzichtelijk om vanaf de Halve Maan de Anjerstraat in te rijden als hier auto’s direct na de bocht geparkeerd staan. Graag hier een gele streep toevoegen. JaWe maken een gele streep zodat hier niet meer geparkeerd kan worden. 
Verzoek om de uitrit bij de poort in de Geerlingshofstraat, horende bij de woning aan de Gildestraat 18 iets breder uit te voeren.JaWe maken hier een bredere uitritconstructie van. 
Bij de stoepband naar het voetpad tussen Anjerstraat 18-20 en 8-10 een gele streep maken. Er wordt hier nu geparkeerd en daarmee worden fietsers uit het pad gehinderd. JaIn het nieuwe ontwerp houden we rekening met de achterom-paden met de indeling van de parkeerplaatsen.  
Verbreding inrit tussen Gr. Reinaldstr. 7 en 9. Is nu te krap om elkaar te kunnen passeren. NeeEr is een vaste uitritbreedte, die blijft bestaan. 
VerlichtingBetere en gezellige straatverlichting in de Margrietstraat.NeeDe bestaande verlichting is nog goed. 
DiversenAndere plek voor het aanbieden van de containers. (staan nu thv Anjerstraat 31, meneer woont op 33). Meneer loopt graag met ons rond.Ja De verplaatsen de aanbiedplaats voor afvalcontainers. In de nieuwe situatie komt deze in het huidige groenvak, deze duiden we aan met een tegel.  
Worden de klinkers wel gestrooid bij gladheid? N.v.t.Volgens het strooiplan, www.zevenaar.nl/gladheidsbestrijding
Het uitdraaien vanuit de oprit makkelijker maken in de Anjerstraat.Indien mogelijkOpritten worden bij uitvoering bekeken. 
Betere verwijzing voor fietsers vanaf de dijk naar het fietspad (richting Graaf Ottoweg)N.v.t.Dit valt buiten het projectgebied.
Blijven de laadpalen toegankelijk tijdens de werkzaamheden?NeeU zult tijdelijk een alternatief moeten zoeken in nabije omgeving. 
Wordt de Gr. Reinaldstraat (t.h.v. 51) ook meegenomen in het project? De woningen zijn wel ingekleurd, maar de straat niet. N.v.t.Dit gebied is redelijk kort geleden nog opnieuw ingericht. 
Is het mogelijk om van de leegstaande panden appartementen te maken voor jongeren en ouderen in ons dorp?N.v.t.Dit valt niet binnen de scope van het revitaliseringsproject. 
Meer prullenbakken met hondenpoepzakjes plaatsen aan de dijk, of verbodsborden plaatsen met verwijzing naar de hondenuitlaat-terrein.   Nader te bepalenWe onderzoeken de mogelijkheden voor hondenveldjes en voorzieningen. 
Geen hondenspeelveld in de Anjerstraat. Dit kan ook op een braakliggend stukje grasveld. Deze omheinen en prullenbakken plaatsen. JaEr zijn geen plannen om een hondenveldje te maken in de Anjerstraat. 
Gebruik voor de bestrating “gebakken klinkers/straatstenen en geen betonklinkers/straatstenen. Is duurzamer en ziet er mooier uit. JaWe hergebruiken ook zoveel mogelijk materialen in het kader van duurzaamheid. 
Gildestr. 29: Aanbiedplaats voor de containers aan de overkant van de straat maken. Voetgangers moeten op straat lopen. NeeDe overzijde bestaat uit een parkeerstrook met daarachter een veel smaller voetpad. Er is op de huidige locatie voor voetgangers om de containers te passeren. 
Hertog Arnoudstr. 9: Aanbiedplaats voor de containers verplaatsen. Geeft in de zomer veel stankoverlast. NeeEr is geen andere mogelijkheid, de ruimte aan de overzijde is een parkeerstrook. 
Tijdens fase 4 is er ook een concours van de schutterij. Kunnen jullie hier rekening mee houden?JaWij houden contact met de schuttersvereniging om dit af te stemmen. 
De Boskuul is een mooi stukje groen met een plas. Dit stukje natuur wordt overschaduwd door geasfalteerde platen, slecht onderhouden groen en lelijke verenigingsgebouwen. Door met name op een natuurlijke manier gemotoriseerd verkeer met voetgangers en natuur te scheiden, wordt dit gebied een stuk aangenamer.N.v.t.Er komt een apart plan voor de inrichting van de Sportlaan en de Boskuul in samenspraak met de omwonenden en verenigingen. 
Tip: Geef een PowerPoint presentatie als start informatie en geef duidelijk aan wat de wijzigingen per fase inhouden. Nu werd het alleen via plattegronden kenbaar gemaakt. N.v.t.Bedankt voor de tip.
Zijn er hondenuitlaatplaatsen? JaEr zijn meerdere uitlaatplekken in Lobith. In het plan voor het gebied rondom de Transeedijk onderzoeken we een goede inpassing van hondenveldjes. 
De oprit bij Nieuwe Komstr. 18 heeft nu steile opritbanden, graag minder steil en breder maken. JaEr komen bredere opritbanden. 
Laat de Tuinstraat zoals deze nu is, alleen bestaande beplanting aanvullen of vernieuwen. NeeEr komt een verkeersplateau om de snelheid te verminderen. De Amsterdammertjes verdwijnen. Ook willen we het parkeren beter regelen. 
Het hondenuitlaatveld aan de Transeedijk is geen logische plek. De eikels die in de herfst vallen zijn giftig voor honden. En de hele schuine helling is slecht voor de heupen van honden. Een alternatief is het grasveld tegen de tennisbaan of daar waar de feesttent eens per jaar staat. Nader te bepalen. Wij onderzoeken de mogelijkheden voor een goede inpassing van ook de hondenveldjes in het gebied langs de Transeedijk. 
Let op: Op het ontwerp staat een groenperk bij Nieuwe Komstraat 50 echter is dit eigendom bewoner. Let ook op bij het maken van het plantsoen, houdt rekening met oprit en achterpad. JaMet bewoners situatie ter plekke bekeken. We hebben afgesproken dat de bestaande stoep kan blijven ook in de nieuwe situatie.