Resultaten onderzoek laadpalen 2021

In opdracht van gemeente Zevenaar heeft het onderzoeksbureau Research 2Evolve een onderzoek over elektrisch rijden en laden uitgevoerd.

Het onderzoek is uitgevoerd van donderdag 25 november tot en met zondag 12 december 2021. In totaal hebben 485 inwoners hun mening achtergelaten.

Aantal reacties per leeftijd:

  • 16 t/m 34 jaar: 58 reacties
  • 35 t/m 49 jaar: 137 reacties
  • 50 t/m 64 jaar: 146 reacties
  • 65 jaar en ouder: 132 reacties
  • Onbekend: 12 reacties

Samenvatting van de resultaten

Elektrische en/of plug-in hybride auto’s bezitters

  • Twee op de tien (20%) deelnemers heeft één of meer elektrische en/of een plug-in hybride auto’s.
  • De auto’s worden meestal thuis opgeladen (52%) of via een publieke laadpaal (33%).
  • De auto’s worden gemiddeld 10 keer per maand aan een publieke laadpaal opgeladen.

Aanschaf elektrische en/of plug-in hybride auto’s binnen 2 jaar

  • Twee op de tien (20%) deelnemers geeft aan binnen 2 jaar (nog) een elektrische en/of een plug-in hybride auto’s te kopen. Een derde (36%) weet het nog niet zeker en vier op de tien (44%) geeft aan dit niet te doen.
  • Van de deelnemers die niet van plan zijn om een elektrische en/of plug-in hybride auto binnen 2 jaar te kopen, geven de meeste deelnemers (66%) aan dat de huidige auto nog niet toe is aan vervanging. Twee andere redenen die ook genoemd worden, zijn de bereikbaarheid van elektrische auto’s (30%) en de hoge prijs van elektrisch rijden (24%).

Publieke laadpunten

  • Op de vraag wat goede locaties zijn voor snellaadpunten binnen de gemeente noemen de meeste deelnemers bij het centrum, (60%), laadpleinen in de woonwijken (58%) en bij bestaande tankstations (53%).
  • Het merendeel (86%) van de deelnemers vindt dat een eigenaar de plek vrij moet maken voor een andere elektrische of plug-in hybride auto nadat de auto is opgeladen.
  • De overlast die deelnemers ervaren van opladende elektrische en/of plug-in hybride auto’s is vooral:
    • Lege parkeerplekken met een laadpaal die niet gebruikt kunnen worden. Hierdoor zijn er minder parkeerplekken voor gewone auto’s.
    • Auto’s die de hele dag aan dezelfde paal staan, terwijl ze vaak al zijn opgeladen.
    • Laadkabels over de stoep.
    • Weinig laadpalen in het centrum van Zevenaar.