Wmo-hulp en ondersteuning

De 'Wet maatschappelijke ondersteuning', bekend als Wmo, regelt hulp en ondersteuning voor inwoners zodat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kan blijven wonen en deel kan blijven nemen aan de maatschappij.

Instructie tekst: Op dit moment zijn er wachttijden bij het aanvragen van Wmo oud (wonen, rollen en vervoer). Het kan ongeveer 15 weken duren voordat we uw melding in behandeling nemen. Voor Wmo nieuw is dit 8 weken. We doen er met de aanbieders alles aan om de wachttijden te verminderen. En om ondersteuning voor iedere inwoner die dat nodig heeft, mogelijk te maken.

Voor wie is Wmo bedoeld?

Voordat u recht heeft op Wmo-ondersteuning, onderzoeken we eerst wat u zelf kan doen om problemen in het dagelijks leven op te lossen. Bijvoorbeeld met behulp van uw familie, vrienden of buren. Lukt dit niet zelf? Dan komt u misschien in aanmerking voor Wmo-ondersteuning.

Wmo is bedoeld voor:

  • Inwoners met een lichamelijke of verstandelijke beperking
  • Inwoners met psychische klachten / psychiatrische aandoening
  • Inwoners met beperkingen door een hoge leeftijd
  • Inwoners met een zintuigelijke beperking
  • Inwoners die op meerdere gebieden problemen ervaren  (complexe zorgvraag)

U komt in aanmerking voor Wmo-ondersteuning als u voldoet aan één van de volgende punten:

  • U bent 18 jaar of ouder
  • U bent jonger dan 18 en aangewezen op rolstoel, vervoershulpmiddel of een woningaanpassing
  • U heeft geen indicatie op grond van Wet Langdurige Zorg

Waarbij kan Wmo helpen?

Eigen bijdrage

Het kan zijn dat u een eigen bijdrage moet betalen voor hulp vanuit de Wmo. Dit gaat via de organisatie CAK. U betaalt voor de meeste Wmo hulp en ondersteuning maximaal €19,00 per maand. Dit noemen we het abonnementstarief. Per 1 januari 2024 wordt de eigen bijdrage verhoogd naar maximaal €20,60. Het kan ook minder zijn. Het bedrag is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Kijk voor meer informatie op de website van het CAKexterne-link-icoon.

Aanvragen

  • U kunt uw hulpvraag online via het contactformulierexterne-link-icoon melden.
  • Direct hierna krijgt u een ontvangstbevestiging. U weet nu zeker dat de melding binnen is gekomen.
  • Ook krijgt u een bevestiging per brief.
  • Komt u er online niet uit? Dan kunt u ons altijd bellen via (0316) 595 111, optie 1 (maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur). 
  • Wij nemen binnen 11 weken contact op met u om een afspraak te maken voor een gesprek.
  • U krijgt vervolgens na 1 á 2 weken te horen of uw aanvraag wordt goedgekeurd of niet.