Wmo-hulp en ondersteuning

De 'Wet maatschappelijke ondersteuning', bekend als Wmo, regelt hulp en ondersteuning voor inwoners zodat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kan blijven wonen en deel kan blijven nemen aan de maatschappij.

Instructie tekst: Op dit moment zijn er wachttijden bij het aanvragen van Wmo oud (wonen, rollen en vervoer). Het kan ongeveer 20 weken duren voordat we uw melding in behandeling nemen. Voor Wmo nieuw is dit 8 weken. We doen er met de aanbieders alles aan om de wachttijden te verminderen. En om ondersteuning voor iedere inwoner die dat nodig heeft, mogelijk te maken.

Voor wie is Wmo bedoeld?

Voordat je recht hebt op Wmo-ondersteuning, onderzoeken we eerst wat je zelf kan doen om problemen in het dagelijks leven op te lossen. Bijvoorbeeld met behulp van familie, vrienden of buren. Lukt dit niet zelf? Dan kom je misschien in aanmerking voor Wmo-ondersteuning.

Wmo is bedoeld voor:

  • Inwoners met een lichamelijke of verstandelijke beperking
  • Inwoners met psychische klachten / psychiatrische aandoening
  • Inwoners met beperkingen door een hoge leeftijd
  • Inwoners met een zintuigelijke beperking
  • Inwoners die op meerdere gebieden problemen ervaren  (complexe zorgvraag)

Je komt in aanmerking voor Wmo-ondersteuning als je voldoet aan één van de volgende punten:

  • Je bent 18 jaar of ouder
  • Je bent jonger dan 18 en aangewezen op een rolstoel, vervoershulpmiddel of woningaanpassing
  • Je hebt geen indicatie op grond van Wet Langdurige Zorg

Waarbij kan Wmo helpen?

Eigen bijdrage

Het kan zijn dat je een eigen bijdrage moet betalen voor hulp vanuit de Wmo. Dit gaat via de organisatie CAK. Je betaalt voor de meeste Wmo hulp en ondersteuning maximaal bedrag. Dit wordt ook wel het abonnementstarief genoemd. Het kan ook minder zijn. Het bedrag is afhankelijk van uw persoonlijke situatie.  Kijk voor meer informatie op de website van het CAKexterne-link-icoon.

Aanvragen

  • Je kunt jouw hulpvraag online via het contactformulierexterne-link-icoon melden.
  • Direct hierna krijg je een ontvangstbevestiging. Je weet nu zeker dat de melding binnen is gekomen.
  • Ook krijg je een bevestiging per brief.
  • Kom je er online niet uit? Dan kun je ons altijd bellen via (0316) 595 111, optie 1 (maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur). 
  • Wij nemen binnen 11 weken contact op met je om een afspraak te maken voor een gesprek.
  • Je krijgt vervolgens na 1 á 2 weken te horen of de aanvraag wordt goedgekeurd of niet.