Een klacht over de gemeente

Ben je niet tevreden over hoe de gemeente je heeft behandeld? Bijvoorbeeld omdat je geen antwoord hebt gekregen op een brief of e-mail? Of omdat een medewerker of bestuurder onbeleefd is geweest? Dan kun je een klacht indienen.

Goed om te weten

Voorwaarden

  • Je moet je klacht in het Nederlands schrijven.
  • Je klacht mag niet anoniem zijn.
  • Je klacht mag niet discriminerend zijn.

Klacht online melden

Je kunt online een klacht indienen. Hiervoor heb je DigiD of eHerkenning nodig.

Klacht indienen per post

Wil je je klacht indienen per post? Schrijf de gemeente een brief met daarin:

  • Je naam en adres.
  • Waarover je een klacht indient.
  • Je handtekening.

Stuur je brief naar:

Gemeente Zevenaar
College van burgemeester en wethouders
Postbus 10
6900 AA Zevenaar

Klacht over buurt

Heb je een klacht of tip over je buurt? Verlichting in je straat kapot? Zwerfvuil? Verstopte riolering? Losse stoeptegel? Een omgewaaide boom? Maak een melding.

Proces

Wat gebeurt er met je klacht?

  • De gemeente beoordeelt je klacht vertrouwelijk.
  • Een klachtenbehandelaar van een afdeling die niet betrokken is bij je klacht behandelt je klacht.
  • De klachtenbehandelaar kan je uitnodigen voor een gesprek of eventueel een hoorzitting.
  • Binnen 6 weken krijg je een brief met de beslissing over je klacht.

Nationale Ombudsman

  • Ben je het niet eens met de beslissing of met de manier waarop je klacht is behandeld? Dan kun je terecht bij de Nationale Ombudsmanexterne-link-icoon.
  • Ben je het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kun je geen klacht indienen. Wel kun je bezwaar maken.

Klachtenjaarverslagen

Wil je weten welke klachten afgelopen jaren zijn binnengekomen? Bekijk het overzicht van alle klachtenjaarverslagen tot 2022externe-link-icoon.