Wachttijden sociaal domein - wat kun je zelf doen?

18 februari 2025
Inwonersnieuws

We willen dat onze inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven. Daarom helpen we via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Op dit moment zijn er wachttijden. Als je een aanvraag doet voor de Wmo of huishoudelijke hulp, kan het 8 tot 22 weken duren voordat we je melding oppakken. Voor jeugdhulp kan de wachttijd oplopen tot 25 weken.

Waarom zijn er wachttijden?

Mensen worden ouder en blijven langer thuis wonen. Hierdoor is er meer zorg nodig. Dit zorgt voor veel aanvragen. Vooral de vraag naar huishoudelijke hulp is groot. Daarnaast hebben zorgaanbieders te maken met personeelstekorten. Dit probleem speelt zowel lokaal als landelijk. We doen er samen met zorgaanbieders alles aan om iedereen die het nodig heeft, te ondersteunen.

Wat kun je zelf doen?

Heb je hulp nodig op het gebied van zorg? Kijk eerst in je eigen omgeving, zoals gezin, familie of vrienden of zij je (tijdelijk) kunnen helpen. Misschien kun je het binnen je eigen kring oplossen. Lukt dit niet of heb je meer hulp nodig? Dan kun je misschien zelf particuliere hulp of hulp van een organisatie inschakelen. 

Wil je toch een aanvraag doen voor de Wmo of jeugdhulp?

Neem dan contactexterne-link-icoon op met ons. Wij kijken samen naar je vraag (en wat er nodig is). 

Afhandeling melding

  • Direct na de online melding krijg je per e-mail een ontvangstbevestiging. Je weet nu zeker dat de melding binnen is gekomen. 
  • Je krijgt ook een bevestiging per brief. 
  • Lukt het niet om de melding digitaal te doen? Dan kun je ons altijd bellen. Samen vullen we de melding voor je in. Als je een klantmanager hebt, kun je ook met hem/haar contact opnemen. 
  • Wij bekijken je melding en nemen contact met je op. We maken dan een afspraak voor een keukentafelgesprek. Je vindt de huidige wachttijden bovenin het nieuwsbericht.
  • Je krijgt vervolgens na 1 á 2 weken te horen of je aanvraag wordt goedgekeurd of niet.