Wachttijden sociaal domein - wat kunt u zelf doen?

30 september 2024
Inwonersnieuws

We willen dat onze inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven. Daarom helpen we via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Op dit moment zijn er wachttijden. Als u een aanvraag doet voor de Wmo of huishoudelijke hulp, kan het 7 tot 10 weken duren voordat we uw melding oppakken. Voor jeugdhulp kan de wachttijd oplopen tot 15 weken.

Waarom zijn er wachttijden?

Mensen worden ouder en blijven langer thuis wonen. Hierdoor is er meer zorg nodig. Dit zorgt voor veel aanvragen. Vooral de vraag naar huishoudelijke hulp is groot. Daarnaast hebben zorgaanbieders te maken met personeelstekorten. Dit probleem speelt zowel lokaal als landelijk. We doen er samen met zorgaanbieders alles aan om iedereen die het nodig heeft, te ondersteunen.

Wat kunt u zelf doen?

Heeft u hulp nodig op het gebied van zorg? Kijk eerst in uw eigen omgeving, zoals gezin, familie of vrienden of zij u (tijdelijk) kunnen helpen. Misschien kunt u het binnen uw eigen kring oplossen. Lukt dit niet of heeft u meer hulp nodig? Dan kunt u misschien zelf particuliere hulp of hulp van een organisatie inschakelen. 

Wilt u toch een aanvraag doen voor de Wmo of jeugdhulp?

Neem dan contactexterne-link-icoon op met ons. Wij kijken samen naar uw vraag en wat er nodig is. 

Afhandeling melding

  • Direct na de online melding krijgt u per e-mail een ontvangstbevestiging. U weet nu zeker dat de melding binnen is gekomen. 
  • U krijgt ook een bevestiging per brief. 
  • Lukt het niet om de melding digitaal te doen? Dan kunt u ons altijd bellen. Samen vullen we de melding voor u in. Als u een klantmanager hebt, kunt u ook met hem/haar contact opnemen. 
  • Wij bekijken uw melding en nemen contact op met u. We maken dan een afspraak voor een keukentafelgesprek. U vindt de huidige wachttijden bovenin het nieuwsbericht.
  • U krijgt vervolgens na 1 á 2 weken te horen of uw aanvraag wordt goedgekeurd of niet.